Mindful Run | ChiRunning | Runningtherapie

Hoe je de stappen gaat zetten om je weer lekker te voelen en plezier te hebben

 

“Runningtherapie, wat is dat precies?”, hoor ik je vragen. Onderstaand animatiefilmpje legt je dat uit.

Runningtherapie wordt vooral in verband gebracht met depressie. Maar dat komt met name doordat de onderzoeken zich daar tot nu toe op richtten en niet op andere aandoeningen. Runningtherapie kan echter bij veel meer klachten ingezet worden, zoals bij spanningsklachten, burn-out of angst- en paniekstoornissen. En de afgelopen jaren heeft het zich meer en meer bewezen ter ondersteuning van allerlei andere gezondheidsklachten. Denk daarbij aan het metabool syndroom (diabetes type 2, hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte), ADHD, autisme, overgewicht of een verbetering van de kwaliteit van leven in geval van bijvoorbeeld Multiple Sclerose of Parkinson. Er is namelijk vrijwel geen aandoening te bedenken waarbij bewegen in het algemeen en hardlopen in het bijzonder geen nuttige bijdrage kan leveren aan het herstel.


Ben jij op zoek naar meer rust in je hoofd, wil je je fitter voelen en beter slapen?

Zou je weer willen genieten van de dingen om je heen en je stabieler willen voelen? Dan kan een cursus runningtherapie je op weg helpen.

Wat kun je verwachten van een individuele cursus runningtherapie?

  • Een intake van een uur
    Tijdens deze intake maken we een wandeling en bespreken we wat je bezighoudt, wat eventueel je klachten zijn en wat je wensen zijn. Maar ook vertel ik je wat je kunt verwachten. Je hebt dan al een paar vragenlijsten ingevuld aan de hand waarvan een beeld ontstaat van je stressniveau. Ook stellen we je conditie vast door middel van een shuttletest. Al deze gegevens bij elkaar vormen ons vertrekpunt. Aan de hand daarvan zal ik je ook adviseren over het aantal trainingen en de frequentie die bij jouw situatie passen.
  • Trainingen van één uur in de Kennemerduinen bij Bloemendaal
    Fotolia_60047447_XS_samen rekken.jpgWe starten met een warming up. Dat betekent dat we even inlopen en wat losmaakoefeningen doen. De kern van de training bestaat meestal uit een interval, waarbij we hardlopen en wandelen afwisselen. Gedurende het traject bouwen we de inspanning geleidelijk op. Regelmatig is er ook aandacht voor ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen. En aan het einde van de training is de cooling down. We lopen rustig uit en doen nog wat rekoefeningen.
  • Thema's als voeding, ontspanning of kleding zullen ook regelmatig aan de orde komen
    De trainingen zijn gebaseerd op de ChiRunning-techniek, waarbij innerlijke kracht, ontspanning en balans centraal staan.
  • Een evaluatie aan het einde van de cursus
    Tijdens de laatste training meten we weer je conditie. Nu blijkt pas goed welke vorderingen je hebt gemaakt. Na afloop evalueren we hoe het traject is gegaan en kan ik je adviseren over een vervolg. Zo kan ik je doorverwijzen naar andere loopgroepen in deze zelfde omgeving.
  • Een betere conditie waarbij eventuele klachten zullen verminderen of zelfs helemaal verdwijnen
  • Instructies voor een juiste loophouding en –techniek om energiezuinig te lopen en blessures te voorkomen


Investering

In de eerste plaats zul je zelf investeren in een betere conditie en daarmee herstel door te gaan hardlopen. Voor mijn begeleiding betaal je
€ 35,- voor de intake en € 45,- per training van een uur. Hoeveel trainingen je nodig hebt bepaal je uiteindelijk zelf.


Er zijn verschillende mogelijkheden tot vergoeding van runningtherapie:

  • Een aantal zorgverzekeraars, zoals De Friesland, ONVZ en Zorg en Zekerheid, vergoedt runningtherapie gedeeltelijk. Het loont de moeite om bij jouw zorgverzekeraar te informeren en een verzoek in te dienen om de kosten vergoed te krijgen.
  • In geval van een (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid is de werkgever ook vaak bereid de kosten te vergoeden. Veel bedrijven kennen een persoonsgebonden scholingsbudget dat ingezet kan worden voor bijvoorbeeld runningtherapie. Informeer bij je leidinggevende, personeelsadviseur of bedrijfsarts.
  • Ben je zelfstandige (ZZP-er), dan is het wellicht interessant om bij je gemeente te informeren. Gemeenten verlenen ook ondersteuning aan arbeidsongeschikte zelfstandigen.
  • Daarnaast kunnen de kosten van loopcoaching onder bepaalde voorwaarden als aftrekpost voor de inkomstenbelasting worden opgevoerd. Informeer daarvoor bij de Belastingdienst.

Ben jij er ook aan toe om plezier, ontspanning en energie toe te voegen aan je leven? Vul dan onderstaand formulier in.